Fiaty 600 część 1 - czterodrzwiowe i użytkowe - LINK
Fiaty 600 część 2 - coupe i usportowione - LINK
Fiaty 600 część 3 - berlinetty - LINK
Należy zauważyć, że Włosi to najprawdopodobniej najbardziej zakabrioletowany naród świata. Na początku XX wieku jeszcze tego nie było widać, bo wtedy wszyscy byli zakabrioletowani z musu, przyzwyczajenia i z konieczności. Ale już gdzieś tak w połowie tegoż XX wieku, gdy okazało się, że samochody zamknięte nie tylko sprzedają się lepiej, ale też stanowią bezpieczniejsze i bardziej odporne konstrukcje - zaczęło to być dostrzegalne. A tu, co który producent coś zamknął, to zaraz jakaś włoska carozzeria się rzucała w te pędy otwierać! Zwłaszcza jak już manufaktur i warsztatów powyrastały wielkie firmy i przeszły w całości na seryjną i masową produkcję samochodów, a nadwozia ramowe zakończyły swój żywot, na rzecz lżejszych i docelowo tańszych w produkcji samonośnych.
Na widok zamkniętego nadwozia samonośnego każdemu Włochowi otwiera się nóż w kieszeni i rżnąłby bez litości!
W latach 60-tych włoscy projektanci karoserii mieli swoją epokę sławy. Pininfarina projektowała Peugeoty, restylizowała Jaguary, wypuszczała jednostkowe nadwozia Cadillaców kuszące General Motors, Giovanni Michelotti był wszędzie. Wszędzie!!! DAF, Triumph, NSU, auta japońskie i niemieckie. Nawet taki Volkswagen wypuszczał auta projektowane przez studio Ghia. Nie oznacza to oczywiście, że sami tylko Włosi pracowali we włoskich carozzeriach. Taki na przykład Tom Tjaarda, Amerykanin, który zaczynał w Ghia, a u Pininfariny zaprojektował najpiękniejszy (wg mnie, oczywiście) produkcyjny kabriolet lat 60-tych, czyli Fiata 124 Spider. Oprócz niego również mnóstwo innych znanych aut. Nie da się jednak zaprzeczyć, że w latach 60-tych Włochy były pod względem wzornictwa nadwozi centrumem świata.
Fiat 600 - kabriolety, roadstery, buggy.
Kabriolety, jak wiadomo, są stylowe. To znaczy były, były. Dzisiaj są już passé i pachną nuworyszostwem (dla niektórych). Niemniej w latach 50-tych i sześćdziesiątych symbolizowały włoskie dolce vita. Włochy, oczywiście, mają do tego dolce vita dobre warunki klimatyczne i geograficzne. Plaże, kurorty, lazury, kręte szosy, wiatr we włosach. Dlatego przegląd nadwozi spider Fiata 600 zaczniemy od najbardziej znanych wersji plażowych. One są znane do dzisiaj. Jolly Ghia.
Fiat 600 Jolly Ghia |
Czym było w epoce Fiata 600 owa wersja? Plażówką dla milionerów i gości luksusowych hoteli - napisała już o tym kiedyś Automobilownia w zestawieniu plażowozów - LINK, zatem nie będę się wysilał.
Takie "Jolly Ghia" są dzisiaj czym innym, niż były w dawnych czasach. Kosztują nadal dużo (w epoce dwukrotność ceny Fiata 600), pomimo, doprawdy, znikomej użyteczności poza byciem autem do szpanowania i rozrywki w słoneczne dni. Niemniej, owa rozrywka zeszła nieco z ceny i zegalitaryzowała się mocno - da się wynająć takie auta w wypożyczalni, lub też być nimi wożonym w ramach usług hotelowych, na które stać dziś nie tylko Aristotelesa Onasisa i Donalda Trumpa. Do tego dochodzi znaczący nimb uroku retro, który zmienił nieco target Jolly Ghia z przeciętnych milionerów na mniej przeciętnych miłośników starzyzny.
Nie myślcie, że tylko we Włoszech powstawały "Jolly Ghia", Hiszpanie też ostro wzięli do rąk szlifierki kątowe. Oto Seat 600 Playera, wyprodukowany przez nieznanch sprawców, najprawdopodobniej dla sieci hotelowej Melià.
Nadwozie typu "Jolly Ghia" jest najbardziej znane, ale nie było jedyne. Oto Fiat 600 Spiaggina stworzona w 1958. Współprojektował je Mario Boano, ciekawa postać włoskiego designu - pracował najpierw u Pininfariny, potem u Ghia, otworzył też na krótko swój własny warsztat. Potem u Fiata przeprojektowywał
oryginalnego Fiata 600. Carrozzeria Savio zatrudniło go także jako projektanta Spiagginy. Jak pamiętacie Savio wypuszczało później (od 1965 roku) terenówki na Fiacie 600, zwane Jungla. Spiaggina była do nich przygrywką - powstała tylko w jednym egzemplarzu. Terenowa Jungla zaś była doceniona nie tylko przez plażowiczów, ale i przez włoską armię i wyprodukowano jej aż 3200 egzemplarzy. Można ją zobaczyć w poprzednim wpisie - TUTAJ
Fiat 600 Spiaggina Savio |
Oprócz tych zaawansowanych karoserii, wiele małych firm nie powstrzymywało się przed odejmowaniem Fiatowi i Seatowi 600 dachu. Tu (zapewne jedna z wielu) przeróbek z epoki. Opisywana jako dzieło Carrozzeria Cincele. Historia internetu milczy o tej "carrozzerii", najprawdopodobniej był to mały warsztat, podobny do tego, jaki oglądałem na własne oczy w Maiori.
Fiat 600 Savio |
Wspomniany wyżej Mario Boano, współautor nadwozia Sześćsetki akurat tuż przed czasem, gdy miała premierę zakładał własne przedsiębiorstwo. Przetrwało tylko trzy lata, aczkolwiek on sam, a później jego syn Paolo pracowali potem długi czas dla Fiata, jako designerzy. Przedstawił w 1955 swoją wersję kabrioletu, we współpracy z Abarthem, który modyfikował silnik i zawieszenie.
Fiat 600 Spider Boano |
Fiat 600 Spider Boano |
Fiat 600 Abarth Zagato Spider |
Fiat 600 Abarth Zagato Spider |
Fiat 600 Abarth Zagato Spider |
Fiat 600 Abarth Zagato Spider |
Fiat 600 Abarth Spider Allemano |
Abarth 600/ 750 Spider Allemano |
Fiat 750 Abarth Spider Allemano |
Fiat 600 Boneschi |
Fiat 600 Caprera Spider |
Fiat 600 Spider Frua |
Fiat 600 Spider Frua |
Fiat 600 Frua |
Fiat 600 Moretti |
Fiat 600 Moretti |
Fiat 600 Spider Motto |
Tymczasem nadwozie Vignale produkowane w Niemczech w filii NSU- Fiat (później Neckar - Fiat) pod nazwą Jagst 770 Riviera robiło karierę po północnej stronie Alp. Miał oryginalny silnik Fiata dający zawrotną moc 32 KM (wg. SAE, nieco większą niż Fiat 600/750 za sprawą ustawienia gaźnika) i prędkość maksymalną 110 km/h.
NSU- Fiat 750 Vignale |
**********************
Fiat 600 i jego klony przechodziły liczne modernizacje w czasie swojej kariery, a produkowano go przecież na czterech kontynentach przez- tadam! - niewiarygodne 44 lata (od 1955 do 1999 r). Produkcja zakończyła się we Włoszech w 1969 roku. Seaty przestano robić w 1973. Natomiast w Argentynie sprzedaż trwała do 1982r, nawet w czasie, kiedy to argentyński Fiat zdążył wejść już w spółkę z Peugeotem (PSA).
Za to Jugosławia!
Produkcję Zastavy 850 zakończono w 1985 roku, ale części i silniki do niej produkowano dalej w Kragujevacu. Przerwało tę produkcję dopiero bombardowanie fabryki przez NATO Allied Force 22 kwietnia 1999 roku.
Bombardowanie fabryki Zastava, rok 1999. Fot. Licencja CC. |
Nazwa 770 Neckar Fiata opisuje zatem rzeczywistą pojemność zwiększonego silnika. Germanie zawsze byli dokładniejsi niż południowcy. Pod oznaczeniem "770" Fiaty z Neckarsulm były sprzedawane w Niemczech, Austrii i Skandynawii.
Dalsze modyfikacje silnika 750 są całkiem ciekawe, ale wymagają pewnie osobnego artykułu, ponieważ z racji rozlania się produkcji Sześćsetki po pięciu kontynentach szły różnymi zawiłymi drogami.
*****************
Wróćmy do naszych Coupe.
Oto nadwozie Scioneri
Fiat 600 Spider Scioneri |
Fiat 600 Spider Scioneri |
Siata Amica Spider |
Siata Amica skończyła karierę w 1959 roku, późniejsze wersje nosiły nazwę Turisa. To nadwozie sprzedawano także w Hiszpanii. Było produkowane przez SIATA Española, o czym nieco niżej.
SIATA 600 Turisa (prawdopodobnie pierwszy, wystawowy egzemplarz). |
Viotti |
Viotti oferował wcześniej bardziej konwencjonalnego kabrio, o nazwie Plein Air.
Fiat 600 Plein air Viotti |
Jugosłowianie, jak wiadomo, nie gęsi, a swój język stylistyczny mają. W bałkańskim komuno- kapitalizmie nie pojawiły się żadne specjalistyczne nadwoziownie, ale ludność cywilna wyposażona w szlifierki kątowe - nie próżnowała.
Zastava 750 Obrzyn No name. |
Zastava 750 |
Seat 600 Caroserie Caba 1967 |
Seat 600 Caba |
Seat 750 Primavera Caroserie Bagovia |
Siata Espaniola 750 Turisa |
Seat 600 Serra Vuelta a Espana |
Pan Serra stworzył też moją ulubioną wersję kabrioleta - małą Corvette Stingray - auto nazywało się Seat 600 Corver, powstało w 1964 roku.
Serra Corver miał potem jeszcze drugą wersję, ze zmodernizowanymi reflektorami.
Zakabrioletowani Włosi nigdy nie mieli jednak weny do samochodów typu buggy.
Buggy, wobec elegancji Jolly Ghia wydaje się być nieco brutalny i wulgarny. Pozostawał domeną innych narodów - między innymi Hiszpanów. Przodowały w tych pomysłach firma braci Moreta spod Kadyksu, sprzedając swoje buggy pod nazwą Rany, w kilku wersjach.
Seat 600 Rany |
http://www.autopasion18.com/HISTORIA-RANY.htm
Innym przerabiaczem Seatów na Buggy był hiszpański Gredos
Seat 600 Sport Gredos |
Fiat 600 Maplex |
Fiat 600 Spider Don't cry for me Argentina. |
Zapraszam też na mojego drugiego bloga, o fotografii - Fotodinoza - LINK
P.S.
Napisałem właśnie debiutancką książkę - klasyczny kryminał z czasów największej świetności mojej rodzinnej Łodzi - "Tramwaj Tanfaniego".
Niespokojne miasto, szalone namiętności, tajemnicza zbrodnia. Kryminał z czasów wielkich fabryk i mrocznych famuł. Jest klimat!
Władysław Pasikowski, reżyser, o "Tramwaju Tanfaniego":
"Wciągające. Rewolucja upadła, ale rewolucjoniści zostali... W Łodzi w zamachach giną zamożni fabrykanci. Kto stoi za tymi zbrodniami? Frapująca intryga i pełnokrwiści bohaterowie, ale prawdziwą bohaterką jest Łódź pod koniec 1905 roku. Jedno z najbarwniejszych i najbardziej oryginalnych miast tamtych czasów. To nie kino, to autentyczny fotoplastikon z epoki... Ja nie mogłem oderwać oczu od okularu. Polecam!"
Książka jest do kupienia w dobrych łódzkich księgarniach, oraz wysyłkowo tutaj: LINK
No i proszę, Opus Magnum ukończone - pokłony, hołdy i dytyramby, a za oknem z wrażenia zakwitły wierzby i leszczyny!
OdpowiedzUsuńswoją drogą, reflektory Corvery imponujące
Zastanawiam się, co bym wolał mieć - oryginalną Corvettę, czy Seata Corver?
Usuńnie należy w tym wyborze pomijać oryginalnego Corvair'a!
UsuńNie należy, zwłaszcza wersji Coupe Speciale Pininfarina.
OdpowiedzUsuńBardzo przyjmenie się czytało. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz - piszesz, że produkcję Zastavy na bazie Fiata 600 przerało dopiero bombardowanie fabryki w 1999 r.. Szczerze mówiąc jestem trochę zaskoczony, bo pierwszy raz spotykam się z taką informacją - przykładowo w Wikipedii jako datę zakończenia produkcji wskazują 1985.
OdpowiedzUsuńMasz Pan słuszność. Zamieściłem błędną informację, sklejając podświadomie dwie wiadomości w jedną. Zastavę 850 produkowano do 1985 roku. Silniki i części do niej do 1999. Dzięki za czujność - poprawiam.
UsuńKawal dobrej roboty! ja tylko sie przypominam o wszystkich wersjach silnika serii 100 :)
OdpowiedzUsuńBombardowanie fabryki Zastavy pamietam jak dzis :( bylem wtedy dzieciakiem w podstawowce, i ogladalem relacje z bombardowania u babci na telewizorze Neptun D546, strasznie bylem zly na to nato.... (Zastava 1100p dziadka byla moim ulubionym samochodem!)
benny_pl
Wszystkie wersje silnika serii 100 to jest robota jeszcze grubsza niż opisywanie wszystkich Fiatów 600. Ale kiedyś się wezmę (cytat).
Usuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/Autobianchi_Stellina
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo za link do Stelliny. Zapomniałem o niej.
UsuńBardzo ciekawy artykuł
OdpowiedzUsuńPodoba mi się bardzo
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo interesujący
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńWpis zawiera bardzo ciekawe informacje
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńWarto jest zapoznać się z tak ciekawymi informacjami.
OdpowiedzUsuń